Kiinnostavuus
Haluatko saada viestisi loistamaan alati kasvavassa infotulvassa? Tämä sivu sisältää kiinnostavan viestinnän salaisuuden – joka, kuten suuret viisaudet yleensä, on oikeastaan yllättävän yksinkertainen.
Kuinka monta tuhatta viestiä kilpailee huomiostasi päivittäin? Media tuuttaa uutisia, some kuohuu, sähköposti kilahtaa, Teams-kanavat vilisevät ja perhe-WhatsApp laulaa. Infomyrsky ei ole laantumassa, päinvastoin! Huomenna viestitulva on vieläkin vuolaampi kuin tänään.
Vain kiinnostavat viestit erottuvat sisältövyörystä. Vain kiinnostavat viestit vaikuttavat vastaanottajiinsa. Vain kiinnostavat viestit herättävät tunteita. Jos haluat tavoittaa ihmiset viesteilläsi, ravistella ajatuksia, muuttaa käyttäytymistä, sinun pitää olla kiinnostavampi kuin muut.
Mikä ihmisiä kiinnostaa?
Kiinnostavuus = hyöty
Jos haluat olla kiinnostava, selvitä, mistä kohdeyleisöllesi on aidosti hyötyä. Olemme kaikki viestien vastaanottajina kovin inhimillisiä: lotkautamme korvaamme yritysten tarinoille silloin, kun ne on muotoiltu palvelemaan tarpeitamme.
Klikkaamme postausta, joka tarjoaa hyödyllistä tietoa. Jaamme eteenpäin jutun, joka saa meidät nauramaan. Kohotamme kulmakarvojamme, kun kampanja herättää meissä tunteita. Tunnemme itsemme hyviksi tyypeiksi, kun verkostomme peukuttaa vinkkaamaamme linkkiä.
Surullisen moni yritys viestii kuin uhmaikäinen taapero: oma napa on maailman keskipiste. Meidän uusi strategia! Meidän skaalautuvat palvelut! Meidän innovaatiot!
Päätä erottua omahyväisten huutelijoiden joukosta! Jätä jäähyväiset turhalle työlle. Nosta yleisösi hyöty viestintäsi johtotähdeksi.
Ymmärrä – älä oleta!
Kiinnostavuusmuotoilu auttaa meitä vaihtamaan oletukset empatiaan. Emme arvaile kiinnostuksen kohteita, vaan ajattelemme viestinnän palveluna niille tärkeille ihmisille, jotka haluamme tavoittaa.
Entä jos selvittäisimme tutkimuksen avulla, mikä kohdeyleisöllemme todella on hyödyllistä? Entä jos testaisimme palvelumuotoilun keinoin, millainen viestintä puhuttelee heitä aidosti?
Entä jos mittaisimme systemaattisesti viestintämme kiinnostavuutta – ja oppisimme koko ajan tuloksista? Entä jos valmentaisimme oman henkilöstömme viestimään kiinnostavasti?
Tällaista viestintää me Kaiun väki haluamme tehdä työksemme. Haluamme asiakkaaksemme, kumppaniksemme tai työkaveriksemme sinut, joka laillamme uskot vaikuttavaan vuoropuheluun.