Merenkulkuala tutuksi nuorille! Suomen Varustamot ry ja Kaiku käynnistivät Ship Happens -somekampanjan
.png?width=500&name=refe_hsl%20(4).png)
Haaste
Merenkulkualalla on haasteita uuden työvoiman etsimisessä. Suomen Varustamojen strateginen päämäärä on, että vuoteen 2026 mennessä ala houkuttelee uusia ammattilaisia.
Jotta nuoret kiinnostuisivat merenkulkualasta, pitää toimialan näkyvyyttä ja houkuttelevuutta lisätä. Suomen Varustamojen toiminta somessa keskittyi pääasiassa X:ään ja LinkedIniin, joissa ei juurikaan tavoitettu nuoria. Varustamot pohti uusia keinoja tavoittaa nuoria sosiaalisen median ja alalla jo työskentelevien henkilöiden kautta.
Ratkaisu
Kaiku osallisti jäsenvarustamoja ja nuoria kampanjan suunnitteluun ja konseptoi Varustamoille ”Ship Happens” -somekampanjan. Kampanja käynnistettiin nuorten käyttämillä kanavilla TikTokissa ja Instagramissa. Kampanjan kärjessä on neljä merenkulkualalla työskentelevää nuorta, jotka jakavat ajatuksiaan ja kiinnostavia hetkiä työstään nuoria puhuttelevalla tavalla kampanjan sometileillä.
Kaiku loi sisältösuunnitelman, avusti lähettiläsrekryssä, perehdytti ja ohjeisti lähettiläät, loi visuaalisen ilmeen, editoi ja tuotti somesisältöjä, tuotti ja hallinnoi maksettua somenäkyvyyttä, avusti maksetussa medianäkyvyydessä sekä monitoroi somekeskustelua. Lisäksi kampanjalle rakennettiin uudet, nuoria houkuttelevat verkkosivut. Jäsenvarustamoja osallistettiin kampanjan lanseeraukseen.
Tulokset
Alle kahdessa kuukaudessa seuraajia oli yli 2 000. Näyttökertoja mainonta mukaan lukien oli yli miljoona ja tavoittavuus oli yli 100 000 uniikkia käyttäjää. Keskustelun sävy on ollut positiivinen ja kampanja on poikinut suoria kyselyjä alasta ja sen opiskelusta. Kampanjan seuraaja- ja sitoutuneisuusmäärät ovat nousseet vuonna 2025 tasaisesti. Kampanja jatkuukin edelleen ja sen vaikutuksia seurataan.
Näin asiakas kommentoi yhteistyötä: “Kaiun tiimin kanssa on ollut mukava tehdä töitä! Hommat on sujuneet iloisella asenteella ja joustavasti toiveemme huomioiden. Kampanjaan olemme olleet todella tyytyväisiä ja se on saanut paljon innostunutta palautetta.”