Stockmannin tähti uuteen loistoon – kansainvälisen yhtiön muutosmatka kohti asiakaskeskeisempää toimintatapaa
Haaste
Viimeiset 10 vuotta olivat olleet vaikeita Stockmannille. Kehitystä oli tapahtunut, mutta oli tehty myös virheitä ja matkan varrella oli hämärtynyt se, mikä Stockmannille on kaikkein tärkeintä: pysyä asiakkaiden elämässä ja tuottaa heille aitoa arvoa hyvään elämään alati muuttuvassa maailmassa.
160-vuotisjuhlavuotensa kynnyksellä Stockmann päätti aloittaa strategisen muutosmatkan, jonka ytimessä oli asiakaskeskeisemmän toimintatavan kirkastaminen ja juurruttaminen koko organisaatioon. Tavoitteena oli sytyttää Stockmannin tähti uuteen loistoon.
Ratkaisu
Osana toimintamallin uudistusohjelmaa, suunnittelimme ja toteutimme tiiviissä yhteistyössä stockalaisten kanssa vuoden mittaisen Light up the Stockmann Star -muutosviestintäohjelman, johon sisältyi laajalti erilaisia viestintätoimenpiteitä, kuten muutosnarratiivi pääviesteineen, uutiskirjeitä ja muita sisältöjä, johdon kiertue Stockmannin kaikissa eri toimipisteissä sekä monipuolisia esitysmateriaaleja. Tuimme myös yhtiön johtoa Suomessa, Virossa ja Latviassa valmentamalla lähijohtajia sekä osallistamalla kaikkia työntekijöitä.
Tulokset
”Valitsimme Kaiun muutosviestintään, koska heillä oli ennestään vahvat näytöt sekä muutosviestinnästä että -valmennuksesta. Tiimi on ymmärtänyt haastavaa yleistilannettamme ja osannut ehdottaa jo ennakkoon seuraavia steppejä etenemiselle. Lisäksi he vastasivat alkuun juuri siihen meidän tarpeeseen osuvalla ehdotuksella ja pystyivät luomaan meille toimivan konseptin. Sitä on toteutettu tuloksekkaasti koko yhteistyöprojektin ajan. Olemme todella tyytyväisiä Kaiun työhön ja tiimiin”, sanoo Stockmannin henkilöstöjohtaja Riikka Mattila.